Aleksander Brezlan
torek, 24. 03. 2015

Razstava bo odprta od 24. 3. do 9. 4. 2015

CYP2C9 kolektiv ponuja novo prostorsko postavitev, iz umetniških del in industrijskih predmetov z intervencijo, naslovljeno Sloji laži. Postavitev deluje kot nek prostor celostne umetnine, ki ozavešča družbeno potlačene vsebine. Je pot, ki jo obiskovalec mora opraviti, da bi se soočil v trenutkih in nakazanih zgodbah nelagodja. Tema so laži, pripovedovane v kontekstu politik, ekonomij, umetnosti in narave. Trojica Granda, Vehovar, Brezlan obvladuje likovna izrazila in se zaveda, kako slika, kip, design, ali domišljen prostor lahko zapeljuje, izvirno zapeljuje v stranpoti. Domislice v postavitvi lahko zvene (samo)ironično, predvsem pa je celota neposrednih motivov podrejena zapisanemu manifestu kolektiva.

Osnovni motivi kruha in žeblja sežejo vse do kristološke ikonografije. Pomenljiva je odsotnost križanega, žebelj nastopa kot sim-bol za mnoga orodja in mehanizme izkoriščanja. V motivih volka in jelena je zaobjeta pripoved o lovu, plenu in kapitalnem uplenu. Sestavljena kompozija sicer funkcionalnega stojala iz žage, bančnega loga in oblačila v simbolnem smislu predstavi novo zgodbo o uspehu. Triumf odseva žoge v ogledalu, z opremljenimi napisi kitajskega imena in angleškega help, ima grenko naracijo global-nega sveta, kjer se moč in nemoč posameznika in družbe usodno tkejo v prav vsako tkanino. Naslednji motiv: žakelj nam neznane vsebine. Humoren detajl apelira na človeško radovednost, hkrati pa je tudi opomin pred neznanim v smislu lažnega blaga.

Vnaprej izdelan uporabni predmet sicer uporablja umetniško moč skrivne estetske funkcije, možnosti prostih surrealističnih asociacij in popartistične karnevalskosti, a razstavljen nakupovalni voziček je ready-made dobesednih in figurativnih vsebin. Voziček je prerezan, vis-a-vis polovici sta umeščeni na dve steni. Gledalec je tako fizično objet v scenografijo kvazi nakupovalnih propilej, hote zapeljive estetike potrošništva. Taka postavitev vzbuja pri gledalcu telesne občutke širokega spektra; od ugodja, nakupovalne mrzlice z vrhuncem ob plačilu, občutkov v imeti in s tem statusno pripadati, pripadati o sebi, in do neke ujetosti v daj-dam svet, končno tudi do doživljanja razvrednotenja. Ekonomija kot konstrukt na nivoju teorij in osnovno preživetje sta izredno prepletena fenomena in tukaj podan v novi vsebini razrezanega objekta. Sodobna različica naturae mortae je nujna dekonstrukcija arhetipskega roga izobilja, drugače se o našem času ne da govoriti.

Jabolko z injekcijami je kompleksen motiv, z vrsto nasebnih pridevnikov kot naravno, umetno, bolno, modificirano. V sredinski postavitvi deluje kot srce, ki še komaj živi. Je sicer podprto s poživili, morda zdravili, a premislek o poseganju človeka v procese narave je nujen. Razkorak med žlahtenjem vrste in manipuliranjem (iz različnih motivov) je velik, in vanj padejo vsi strahovi, nepoznavanje znanosti in človeški napuh po dominaciji. Ideje o gospodarju nad naravo peljejo naravnost v prvi raj, v Genesis tre-nutek, ki arhetipsko odzvanja skozi plasti človeške zgodovine. Kristološka ikonografija narekuje en način likovnega branja (iden-tificiranja), torej, religiozni odnos do ustvarjenega sveta. In vprašanja sodobne dikcije: ali znanost lahko doprinese k boljšemu življenju, predvsem reševanju težav? Iskreno je potrebno pogledati napore v smeri izboljšanja in pri tem storjene napake skozi etične premisleke. Ta postavitev pomakne poudarek na slednje.

CYP2C9 presnavlja sedanje stanje družbe, kaj prinaša prihodnost ne more napovedati. So umetniški kolektiv, ki deluje kot en-cim za presnavljanje družbenih smeti. Nastavili so nam ogledalo našega trenutka družbe željne spektakla. Prav vsi predmeti/umetniška dela v postavitvi nosijo ambivaletne konotacije. Predelava/premislek je sestavni del procesov; tako je nekaj sijajnega lahko prepoznano kot odpadek, kot lažno. Ta ves popredmeten svet odseva tudi težavnost medčloveških odnosov. cyp2c9 nam izreka opomin, kaj vendar počnemo z jabolkom (spo)znanja.

Ina Širca, umetnostna zgodovinarka

O avtorjih:

Aleksander Brezlan

univ. dipl. oblikovalec / designer
Letnik 1981 / Diplomiral 2005 / Akademija za likovno umetnost v Ljubljani / Ustvarjalna področja: slikarstvo, ilustracija, grafično oblikovanje, izobraževanje /// Born 1981 / Graduated 2005, Academy of Fine Arts and Design, Ljubljana / Creative areas: painting, illustration, graphic design, education

www.artdistrikt.com

Blaž Vehovar
akademski slikar / painter
Letnik 1981 / Diplomiral februarja 2008 na beneški Akademiji lepih umetnosti / Ustvarjalna področja: slikarstvo, kiparstvo, unikatno grafično oblikovanje /// Born 1981 / Graduated 2008 / Accademia di Belle Arti, Venice / Creative areas: painting, sculpture, unique graphic design

Matevž Granda

arhitekt / architect
Letnik 1978 / Diplomiral 2005 / Fakulteta za arhitekturo v Ljubljani / Ustvarjalna področja: arhitektura, urbanizem, unikatno oblikovanje /// Born 1978 / Graduated 2005 / Faculty of Architecture, Ljubljana / Creative areas: architecture, urbanism, unique design

Razstave:

  • 2008/ vizualni manifest CYP2C9, revija Klik, št.94, jan.
  • 2008 / Salon umetnosti, CYP2C9, Ptuj, razstava (prof. dr. Peter Krečič)
  • 2009 / galerija Kresija, CYP2C9, Ljubljana, razstava (Svetlana  Makarovič, prof. dr. Peter Krečič, dr. Tanja Mastnak, Peter Karba)
  • 2010 / Center sodobnih umetnosti Celje, galerija Račka, skupinska razstava
  • 2010 / 9. slovenski bienale ilustracije, razstava, Cankarjev dom, Ljubljana
  • 2010 / CITYBLOG / Trg Ajdovščina, Ljubljana, 3D prostorska instalacija
  • 2011 / galerija Ekonomske fakultete v Ljubljani, CYP2C9, razstava (prof. dr. Bogomir Kovač, dr. Peter Krečič)

prijava na layer obvestila

prijava na medijska obvestila