Marija Jenko, Janko Rožič, Darja Rant, Mateja Golež

IGRA STOLOV

sobota, 4. 07. 2020
Glavni trg (pred kranjsko Kostnico)

Skupina keramičnih pilotov, umetniška interpretacija temeljnih kamnov, (pre)stolov, je nastala na povabilo kranjskega festivala keramike ΠrKVADRAT 2020. Izhaja iz spomina, ki ga v sebi nosi že sama črna glina, iz katere so piloti narejeni. S svojo igrivo postavitvijo drug nasproti drugega pa se urbani stoli pridružujejo celostni talni arhitekturi pred steklenim paviljonom nad vhodom v kostnico, prostorom duha. Tlak bogatijo zastekljene okenske odprtine v obliki osmerokotne krstilnice z apsido, ki mimoidoče spomni na pomen in povezanost kranjske naselbine iz zgodnjega krščanskega obdobja z današnjim časom. V središču kneževine Carniole je “preživela” preseljevanje ljudstev in zadržala svojo središčno vlogo do danes.

 

Odsevi na steklu so interdisciplinarno skupino: Marijo Jenko in Janka Rožiča, arhitekta, dr. Darjo Rant, tekstilno oblikovalko ter dr. Matejo Golež, geologinjo, spomnili na glazuro, tanko in občutljivo povrhnjico, s katero že od nekdaj ščitijo in lepšajo žgano keramiko. Glaziranje so izvedli na Zavodu za gradbeništvo Slovenije v sodelovanju s strokovnjaki podjetja Emo Frite d.o.o., ki je doniralo frito za glaziranje. Postavitev pilotov na izbrani lokaciji ob Glavnem trgu v Kranju pa je izvedlo podjetje Siips AD d.o.o.

 

Urbano pohištvo iz glinenih zidakov se barvno in oblikovno prilagaja svoji okolici. Nedaleč stran od vhoda v kostnico postane dejaven del arhitekturnega načrta kolektivnega spomina Kranja. Oblika keramičnih zidakov, ki se jih da zlagati v različne prostorske oblike, je modularna, povzeta po detajlih industrijske arhitekture, ki predstavlja pomemben del kranjske urbane identitete. Zidaki, ki so industrijski produkt že sami po sebi, so sistematično obdelani po tehnoloških postopkih, ki omogočajo uporabo pigmenta naravni oker iz nekdanjega rudnika Sitarjevec pri Litiji, ki ga dr. Mateja Golež raziskuje že več let. Skupaj z dr. Darjo Rant sta v povezavi z različnimi materiali in tehnikami zbrali že kar lep nabor okrastih odtenkov, sedaj pa sta jih preizkusili še v recepturah za glazuro, s katero so zidaki pridobili plemenito zaščito, vodoodbojnost in slikovitost. Pri umestitvi v prostor spomina v ožjem središču Kranja pa ima skupina pilotov še drugačen, slikarski namen: kot nosilci krhke skorjice, ki zažari v množici prelivajočih se sivin, ki so zdaj rdečkaste, zdaj vijolične.

 

LIKOVNA ZASNOVA POSTAVITVE

 

GRADNIK: Tradicionalni opečni zidak (10 cm × 20 cm × 5 cm) postane abstraktni likovni element – točka (point, pixel), ki je bila že v impresionistističnem slikarstvu nosilka barvnih impresij, kasneje, v pointilizmu, pa je njena vloga v slikarskih likovnih kompozicijah postala samo še bolj očitna. Zaradi vse bolj zrnate površine so bile slike vse bolj zamegljene in podobne mikroskopski povečavi, ki je predstavljala temeljno vodilo pri ustvarjanju efekta glazurnega nanosa na opeko.

Umestitev keramičnih pilotov, stolov v prostor je izhajala iz pointilizma, a abstraktni zrnati učinek je bil še povečan na velikost samih prostorskih objektov. Preneseni v historični prostor, postanejo del prostora spomina. Ko točko povečamo v tridimenzionalni objekt – kocko (pilot), le-ta v povečanem likovnem polju – v okrilju oživljenega arheološkega prostora – postane gradnik tridimenzionalnega impresionističnega tkiva. Vtis “meglice” okrepi grudasta in hrapava glazura na vrhnjih ploskvah pilotov. Pogled od zgoraj pokaže izrez pointilistične impresije, pogled od strani pa razkrije, kako ta barvito zasivljena “meglica” dejansko plava nad tlemi na plečih črnih opečnih zidakov.

 

PILOT – STOL (Stock von Bäumen – štor, “štokerle” – stol brez naslonjala): ima dimenzije stola brez naslona: 40 cm × 40 cm × 40 cm. Stoli so v oživljenem historičnem prostoru dobrodošli, saj je to prostor meditacije, dotik z minulim, ki se počasi zliva s sodobno urbano pokrajino. Ko sedimo, se lažje s pogledom in mislimi povežemo z okolico in drugimi.

 

CELOTA: arheološki prostor spomina, spregledani prostor in skupina pilotov se dopolnjujeta oblikovno, barvno in uporabno. Z glazuro oplemenitene sedalne površine pilotov se bolje vidijo, ker se svetlikajo, v likovnem smislu pa tvorijo detajl, izrez iz abstraktne pointilistične slike, položene na tla. Ker so piloti težki, jih ni mogoče premikati, se pa da hoditi med njimi. Skupina sedežev je uporabna tudi za prireditve, ki ob posebnih priložnostih osmislijo pozabljeni prostor.  Izberemo postavitev v vrstah, ki se s ptičje perspektive zlije s stekleno tlorisno risbo krstilnice in jo dopolni s skupino pilotov (odrezanih stebrov), ki k starodavni arhitekturni zasnovi doda še dve točkovni vrsti. Utrujeni bodo posedeli na njih, meščani pa izkoristili zavetje za pogovor ali igro šaha.

 

Zahvala: Zahvala: Siips AD d.o.o., Zavod za gradbeništvo Slovenije, Naravoslovnotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani, Oddelek za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje, podjetje Emo Frite d.o.o.
Raziskava v okviru Projekta št. C3330-19-952043 "Raziskovalci-2.1-ZAG-952043" je sofinancirana s strani Evropske unije iz Evropskega sklada za regionalni razvoj in Republike Slovenije, Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport.
Πr KVADRAT 2020 nastaja kot pobuda Layerjeve hiše / Zavoda Carnica, kurira jo Nina Koželj. Letošnja razstava kinetične keramike se prilagaja situaciji in namesto skupinske razstave postopoma predstavlja izbrana umetniška dela.
V medijih:

prijava na layer obvestila

prijava na medijska obvestila