Keramika in kinetika, na prvi pogled nezdružljiva koncepta v četrti ediciji razstave sodobne kinetične keramike Πr kvadrat, ki bienalno predstavlja razmisleke o gibkosti negibnega – keramike. Keramika s svojo tradicijo pogosto zasidra tradicionalno, zaprto razmišljanje o potencialih medija samega. Poudarjanje mojstrstva, obvladovanje materiala, ki se izkazuje v perfektnem, brez napake oblikovanem produktu. Pa je res tako? Kinetičnost zaznamuje materijo že s samim nastankom. Brezčasno razpadanje sedimentnih kamenin, njihovo mešanje, gnetenje, ponovno razkrajanje, izplakovanje in nalaganje glinencev, plasti za plastjo rodi arhetipsko materijo, ki je tako živa, da so jo starodavne kulture celega sveta povezovale z izvorom človeka. Glina se nadalje kontinuirano premika in giba pod impulzi ustvarjalčeve roke. Zaznamujejo jo naše geste – dajo ji novo obliko, nov pomen, novo vlogo. Kinetičnost se, po naravi materiala samega, nadaljuje z odzivanjem materije na samo okolje. Sčasoma se bo glina, v suhi atmosferi, pričela sušiti. Iz gibke materije postaja vedno le bolj toga, krhka. V tem stanju bo odlomljena, razmočena ali zbrušena, zavzela bo nove oblike in omogočila nove izraze. Žganje je nadalje edini pristop, ki glini odvzame povratek v primarno stanje in jo preobrazi/transformira v keramiko, trdo vitrificirano skorjo, ki se upira našim prizadevanjem po preoblikovanju. Cikel kinetičnosti materije se na tej točki zaokroži. Pa se res?
Črepinja, posledica grobe intervencije v keramiko, postane večplasten dokaz o dvoumni (ne)kinetičnosti keramike. Keramika, ki svoje forme ne more spreminjati, vsekakor ne tako kot določeni drugi materiali, ki ob vzpostavitvi akcija-reakcija / vzrok-posledica, vzbudijo kinetične karakteristike. Zlom tako lahko razumemo kot nefleksibilnost materiala, kot faktično negibčnost. V tehnicističnem smislu in tradicionalnem razumevanju črepinja ali razpoka predstavljata nespretnost, napako v procesu dela z materialom. Sočasno lahko vzpostavimo tudi drugačen zorni kot in črepinjo lahko razumemo ravno kot zmožnost preoblikovanja materiala, iz ene oblike v drugo. Večplastnost interpretacij črepinj lahko analiziramo v več delih, prisotnih na pričujoči razstavi. /…/
- doc. Kristina Rutar, kuratorka razstave
R A Z S T A V E
Galerija Layerjeve hiše
Lara Žagar: Re-teraformiranje
Miha Livk, Jera Dacar, Rilind Beqolli: Antropogrom
Tanja Goršič Gabrijelčič: Črvine časa
Galerija Mahlerca
Lana Pastirk: Nove ptice
Medprostor
Meta Mramor, Brigita Gantar: Raz-bitje
Galerija Janez Puhar – Stolp Škrlovec
Kristina Rutar: Avtomatizem materije
Špela Šedivy: V dosluhu
Louise Winter: Brez naslova