Vir fotografije: ZVKDS

Revitalizacija Hortikulturnega vrta

8 marca, 2023
do 27 marca, 2023
Arhitektura Marjana Šorlija

Hortikulturni vrt na Gregorčičevi ulici ob Prešernovem gaju v Kranju je primer dobre prakse revitalizacije in prenove naravne in kulturne dediščine.

2024

Predlog z naslovom:
Prenova botaničnega vrta v Kranju: Izobraževalni in terapevtski prostor namenjen skupnosti je sprejet za financiranje v sklopu Participativnega proračuna Kranja za leti 2025-2026.

Jeseni 2024 se na Biotehnični fakulteti Univerze v Ljubljani, oddelek za Krajinsko arhitekturo (asist. Marko Dobrilović) začne seminar, ki načrtuje strokovno prenovo vrta.

Spomladi 2024 se na vrtu organizira mednarodna umetniška rezidenca BIEN LIFE. Več: https://layer.si/bien/kr/bien-life-archive/

2023

V sklopu BIEN 2023 se v paviljonu predstavi razstava študentov arhitekture: https://layer.si/bien/kr/tri-programske-vizije-prenove-sorlijevega-paviljona-ob-hortikulturnem-vrtu-v-kranju-2023/

Pozimi 2023 se projekt študentov arhitekture pod vodstvom asist. Ane Kreč (seminar Jurij Sadar) predstavi na Mergentalerjevi ulični galeriji.

Povezava na datoteke:
https://drive.google.com/drive/folders/1vZXesGzOvB7cUrveOyz6c0k5AmIovIK6?usp=sharing

Proces vključevanja arhitekturne stroke:

Študenti Fakultete za arhitekturo se pri izbirnem predmetu Detajl v arhitekturni kompoziciji pod mentorstvom prof. Jurija Sadarja in asist. Ane Kreč seznanijo z arhitekturo kranjskega arhitekta Marjana Šorlija. Izhodišča projektne naloge vključujejo spoznavanje arhitekturne dediščine Kranja iz obdobja 20. stoletja in raziskovanje dela Marjana Šorlija skozi njegovo arhitekturo, urbanistične principe in oblikovanje, posebne poudarke pa skupina nameni raziskovanju Šorlijevega detajliranja, odnosa do naravnih materialov ter do spretnega združevanja naravnega in kulturnega konteksta. Študenti spoznavajo objekte, preučujejo dokumentacijo Zavoda za kulturno dediščino Slovenije in preučujejo odnos objektov s širšo okolico, v katero so umeščeni.

Posebno pozornost namenijo paviljonu Hortikulturnega društva in vrta, ki sta potrebna, prvi obnove, drugi pa ureditve. Projektna skupina, ki jo vodita Hortikulturno društvo in Zavod Carnica s strokovnimi partnerji (UL, Fakulteta za arhitekturo, Naravoslovnotehniška fakulteta, idr.) načrtuje večletno revitalizacijo, ki bo predvidoma zaključena ob 50. obletnici smrti kranjskega arhitekta Marjana Šorlija (2025). Prvo fazo projekta, ki vključuje posnetek obstoječega stanja, pripravo predlogov programskih prenov paviljona ter spremljevalnih strokovnih, izobraževalnih, umetniških in promocijskih aktivnosti, začenjamo na umetniškem bienalu BIEN, ki poteka med 31. majem in 10. avgustom 2023. Bienale, ki v prvi vrsti predstavlja tekstilno umetnost, pa v svoj program vključuje tudi projekte, ki reinterpretirajo dediščino prostora. Z opozarjanjem na arhitekturno dediščino Marjana Šorlija želi bienale pustiti pomemben prispevek v oblikovanju novih prostorov za skupnosti Kranja.

Revitalizacija

Stanje 2023: Potreba po revitalizaciji paviljona in vrta Hortikulturnega društva ter njune okolice je nastala po dveh pandemičnih letih, ki sta tudi na vrtu pustila posledice. Kljub temu da društvo upravlja z zeleno površino, ki bi lahko služila širši javnosti, ta pa si uporabe vrta, mirne kontemplacije, sprehoda in pogovora ob edinstveni zbirki avtohtonih rastlin, ribniku in v senci paviljona, nedvomno želi, se prostor sooča s številnimi težavami: pomanjkljivo sistemsko financiranje, s strani odločevalcev pomanjkljivo razumevanje javnega prostora, predvsem pomena zelenih površin v urbanih središčih v času vse bolj vročih temperatur poleti, ter še vedno prenizko zavedanje o pomenu vrta in paviljona med prebivalci in obiskovalci. Z načrtovano revitalizacijo želi projektna skupina, ki jo vodita Hortikulturno društvo in Zavod Carnica s strokovnimi partnerji (UL, Fakulteta za arhitekturo, Biotehnična fakulteta, Zavod za kulturno dediščino idr.) nasloviti različne interese ter vzbuditi zanimanje stroke in laične publike za vrt in originalno Šorlijevo arhitekturo.

Marjan Šorli je leta 1940 je diplomiral pri profesorju Jožetu Plečniku na Tehnični fakulteti v Ljubljani. Sodil je v generacijo arhitektov, ki je takoj po vojni prevzela nase breme obnove in posegla po vsakovrstnih arhitekturnih in urbanističnih nalogah. Udejstvoval se je na področju arhitekture, urbanizma in oblikovanja, prav tako se je ukvarjal tudi s pisanjem strokovnih prispevkov. 

Leta 1952 se je odpravil v ZDA kot Fullbrightov štipendist in se specializiral za stanovanja in urbanizem pri enem največjih arhitektov tistega časa, Franku Lloydu Wrightu, nekaj let pozneje pa predaval na kolidžu v Birminghamu v Angliji. Marjan Šorli je kot modernist prve generacije v svojih delih prepletal vplive Plečnikove šole, modernističnega prostorskega koncepta in lokalnega konteksta. Med njegovo arhitekturno zapuščino najdemo nekatere najlepše primere slovenskega povojnega regionalizma. Njegov ustvarjalni opus so sestavljali in zaznamovali izredno poznavanje detajliranja in materialov ter subtilen odnos do naravnega in kulturnega konteksta. 

Leta 1957 je postal mestni arhitekt Kranja, kjer je pustil velik pečat s svojimi mnogimi deli. Med njegovimi pomembnejšimi projekti v Kranju velja omeniti Prešernov gaj, Paviljon Hortikulturnega vrta, Mestno mesnico na Maistrovem trgu, slaščičarno – kavarno, poslovno stavbo Merkurja v mestu, otroški vrtec na Planini in nebotičnik. Ob zametkih širitve Kranja zunaj starega mestnega jedra je zasnoval trojček objektov stolp – kvader – kocka, kjer danes med drugim domuje Gorenjski Glas.

Kranjski nebotičnik, Marjan Šorli, 1962 – 1964 

Kranjski nebotičnik je postal z letom 1964 prva stolpnica v Kranju in za osem let tudi najvišja v Sloveniji. Projekt je sestavljen iz stolpnice, poslopja komunalne banke in lekarne. Vsi trije objekti so povezani v arhitekturno celoto, ki obdaja osrednji trg. Posebnost za ta čas je predstavljala fasada oblečena v aluminijasto pločevino.

Prešernov Gaj, Marjan Šorli in Urška Ogorevc, 1951 – 1952 

Prešernov gaj je bil leta 1952 iz starega mestnega pokopališča preurejen v spominski park. Kljub prenosu večine posmrtnih ostankov na novo mestno pokopališče je ohranjenih nekaj pomembnejših nagrobnikov in spomenikov. Skozenj vodijo tlakovane kamnite poti, nekatere ohranjene do danes, ki se stikajo v osrednjem delu pod spominsko lopo. Ta predstavlja eno izmed Šorlijevih intervencij v parku. 

Paviljon Hortikulturnega društva Kranj, Marjan Šorli in Urška Ogorevc, 1953 

Paviljon je bil zgrajen leta 1953 kot javna stranišča za Gorenjski sejem, ki je bil dolga leta ena osrednjih prireditev v Kranju. Na začetku so se sejemske prireditve organizirale v Delavskem domu in delno tudi v Osnovni šoli Simona Jenka ter po drugih lokacijah. Leta 1971 so na Savskem otoku zgradili razstaviščno halo arhitekta Savina Severja. Predvidena obsežna zazidava naj bi zavzemala skoraj ves otok, vendar pa je bila realizirana samo prva faza. 

Prenova Šorlijevega paviljona

Glavno prenovo paviljona je leta 1988 izvedla Sonja Sekavčnik. Prenova je zajemala sanacijo obstoječega zidovja, pokritje zidov in paviljona z dvokapno streho, zaprtje prosto dostopnih prostorov s steklenimi stenami in vrati, adaptacijo prostorov v obstoječem objektu in opremo notranjih prostorov. Prenova ni bila izvedena v celoti, saj zunanji prostori niso bili zastekljeni. Namen prenove je bila tudi sprememba namembnosti paviljona. Nova namembnost se je ohranila vse do danes. Paviljon in vrt sta bila tako namenjena Hortikulturnemu društvu Kranj. 

Današnje stanje se od izvornega stanja loči predvsem po drugačni strehi, ki je nadomestila leseno pergolo, tlakovanju zunaj in tudi znotraj paviljona ter nepotrebnih vratih, ki ločujejo vrt od javnega življenja. 

Objekt je trenutno v izredno slabem stanju in je potreben obnove. Potrebno je spoštovati izvorno zasnovo arhitekta Šorlija in objekt prilagoditi sodobnim potrebam. 

PRISTOPNA IZJAVA

Želite postati član Hortikulturega društva?

Povezava: https://docs.google.com/document/d/1E55R8xu63avbGeuwWFRyZINIJj07SthMH9cCfKDmCyM/edit?usp=sharing

BIEN LIFE

Umetniška rezidenca Bien Life poteka pod vsebinskim okriljem Novega evropskega Bauhausa, ki v sklopu mehanizmov okrevanja po pandemiji združuje cilje evropskega zelenega dogovora in povezovanja umetnosti, znanosti in socialne vključenosti.

Rezidenčni projekt je produciran s finančno pomočjo Evropske Unije in implementiran s strani Goethe Instituta. Mnenja, ki jih delo izraža, ne odražajo uradnega mnenja Evropske Unije.

Partnerji: Layerjeva hiša, Mestna knjižnica Kranj

Donatorji: Žima d.o.o., Gnezdo - center sonaravne gradnje, Jasminka Ferček, Nina Vastl, Silva Horvat

RAZSTAVA PLAKATOV

Mergentalerjeva ulična galerija je umetniški projekt Layerjeve hiše in TAM-TAM Inštituta. V sezoni 2023 predstavlja umetniška dela avtoric in avtorjev, ki nagovarjajo osrednjo temo Skupnost [O].

Organizacija razstave: Layerjeva hiša, Univerza v Ljubljani Fakulteta za arhitekturo, Bienale tekstilne umetnosti BIEN 2023

Program Mergentalerjeve ulične galerije v Kranju sofinancirata Zavod Carnica in Inštitut Tam Tam

Program Layerjeve hiše sofinancira Mestna občina Kranj

Zahvala: Hortikulturno društvo Kranj, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije Območna enota Kranj

Razstavo je podprla Univerza v Ljubljani

Vir arhivskih fotografij: Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije

Avtorica risbe: Giulia Berra

Foto: Maša Pirc

Skupinska foto na mostu: Matej Artač