Odprti poziv za sodelovanje na bienalu tekstilne umetnosti

Slovenija
Rok za prijave: 1. marec 2025

Odprti poziv je zaključen, prejeli smo 300 prijav, hvala vsem!


ODPRTI POZIV ZA SODELOVANJE

Umetnice_ki, oblikovalke_ci in raziskovalke_ci, ki delujete pretežno v mediju tekstila, bienale tekstilne umetnosti BIEN vabi, da se odzovete na javni poziv za sodelovanje. BIEN 2025 bo potekal med 31. majem in 14. avgustom v Kranju, Novi Gorici, Idriji, Škofji Loki in na Jesenicah. Poziv je odprt do 1. marca 2025. Osrednja tema poziva je “Zrak / The Air”.

BIEN se s programi tekstilne umetnosti in industrijskega oblikovanja bienalno predstavlja z razstavami in projekti, ki razmišljajo o dediščini, ohranjanju in trajnosti. BIEN oblikuje nove sodobne izraze ter spodbuja interdisciplinarno umetniško povezovanje s projekti in rezidencami. Na razstavah predstavlja dela mednarodnih in domačih umetnikov, s posebnim poudarkom na najboljših delih aktualne domače in mednarodne študentske produkcije. BIEN razume, da je prihodnost umetnosti tudi v javnem in digitalnem prostoru.

PRIJAVA, OSNOVNE INFORMACIJE
○ Sodelujejo lahko umetniki ali umetniške skupine z vsega sveta, ki prijavijo eno delo, ki ni starejše od treh let.
○ Prijavljena dela naj se vsebinsko približajo osrednji temi: Zrak; ustvarjena naj bodo primarno v mediju tekstila oz. medija, ki tekstil oponaša v svojem materialnem ali tehničnem kontekstu.
○ Prijavnico izpolnite v slovenskem ali angleškem jeziku, na voljo je spodaj med povezavami.
○ Udeležba na odprtem pozivu je brezplačna. Razstavnina za izbrane ni predvidena. Starostne omejitve ni.
○ Udeleženci, stari do 29 let, se lahko potegujejo za nagrado Eta. Nagrada bo podeljena izjemnemu umetniškemu delu, ki poudarja uporabo tekstilnih ročnih tehnik.
○ Prijavitelj poskrbi za pakiranje, zavarovanje in pošiljanje svojega dela. Paket naj ne bo težji od 20 kg (vključuje naj delo in potrebne elemente montaže dela), največja velikost paketa je lahko do 150 cm po katerokoli stranici, pri čemer seštevek dolžine in obsega ne sme presegati 300 cm.
○ Pošiljanje dela je strošek prijavitelja, vračanje dela je strošek organizatorja.
○ Rok za prijavo je 1. marec 2025
○ Kontakt za dodatne informacije: bien@layer.si

Pravila in pogoji razstavljanja → https://shorturl.at/CQRmd
Prijavnica [google obrazec]→ https://forms.gle/A8Uw4iAvHaJQDap67
Prijavnica za vse brez google računa → https://forms.gle/P7UgHYZGrJ7VFhjw6

TEMA: ZRAK

Ætrova zgodba
Besedilo: Klara Debeljak

Ko sem prvič spoznala, da eter pomeni “zgornja plast bistrega zraka”, je bilo prodorno modro jesensko popoldne, nad glavami so letele jate ogromnih ptic. Sledila sem navzgor obrnjenemu prstu tujca, ko je rekel “Nikoli ne spuščaj oči z etra.” Od tega trenutka sem svež zrak, jasno nebo, celo čarobnost, povezovala z etrom. Čeprav se s spreminjanjem vremena in smeri vetra eter nikoli ne prikazuje zgolj v eni obliki. Zavzema različna stanja in narekuje preobrazbe. V srednjeveški znanosti je dobil eter mesto “petega elementa”, snovi, ki napolnjuje ves prostor in sestavlja vsa telesa.

Arheolog je pred približno sto leti na staroegipčanski grobnici našel natančno ilustracijo zraka. Poslikave in reliefi prikazujejo boga zraka, ki so ga stari Grki imenovali Eter. V dvignjenih rokah drži boginjo neba, njeno dolgo telo se na obeh straneh etra približuje zemlji in se jo dotika. Čeprav se ga predstavlja na različne načine, je Eter upodobljen kot trden. Njegova oblika je povezana z umom, resnico, razumevanjem in ravnotežjem. V različnih kulturah sta bili glavni značilnosti zraka red in stabilnost, pomirjujoč in osvežujoč učinek, ki nasprotuje kaosu. Na prvi pogled povezava morda ni očitna, a zrak in kaos sta tesno povezana, drug z drugim tekmujeta kot brata. In res, v grški mitologiji je Eter Kaosov mlajši brat, oba sta sinova Kronosa, Časa, očeta minevanja.

Dihanje je za nas, smrtnike, najznačilnejša povezava Časa in Etra, ki ga skoraj vsi organizmi izvajamo, da preživimo. V zgodnji hindujski filozofiji se dih predstavlja kot prana, “dih življenja”, življenjska sila. Dihanje se v duhovnem smislu doživlja kot ritmično usklajevanje z utripom vesolja, kot vodilo sprejemanja vsega sveta vase in predajanja nazaj, v trenutku izmenjave. Prostori, ki naravno spodbujajo dihanje in preplet z zrakom, so gozdovi, večkrat imenovani kot “pljuča zemlje”. Gozdovi čistijo zrak, proizvajajo kisik in zrak obogatijo z organskimi spojinami, ki krepijo imunski sistem in zmanjšujejo stres.

Zahodni svet se obupano oklepa starodavnih filozofij v poskusu združevanja s svojo prano. Da bi se počutili povezani v spiralah časa, ljudje iščejo užitke v dihalnih tehnikah in jogijskih praksah. Posvečanje duhovnemu značaju zraka in diha postaja še odločnejše in bolj razširjeno, ko smo priče podnebnemu zlomu in propadu našega sveta v kaos. Ko se “pljuča zemlje” uničujejo in spreminjajo v dobičkonosne monokulture, naša mesta tonejo v trajni rdeče-sivi smog, vzorci parjenja in letenja ptic pa postanejo moteni in ovirani. Znanstveniki razburjeno merijo kakovost zraka in njeno degradacijo, astronomi opazujejo izginjajoče zvezde, skrite zaradi svetlobnega onesnaženja, ki ga povzroča naraščajoča populacija. Teoretiki zarot obračajo glave proti nebu in spremljajo nepravilnosti v oblakih in zračnih oblikah.

Slabe razmere v naši atmosferi in znižanje kakovosti zraka, te vitalne življenjske sile, ki simbolizira ravnotežje, a tudi spremembo, povzročajo počasno razgradnjo stabilne prezence Etra, nemir in meglo. Ne pozabimo, da zrak življenja omogoča, a jih tudi jemlje. En sam zračni mehurček v krvnem obtoku je lahko usoden in ena od desetih smrti po svetu je posledica onesnaženja zraka. Tudi če kakovost zraka nikoli ne bi bila degradirana do te mere, kot je sedaj, prisotnost zraka je skupaj z vlago in časom vedno odgovorna za transformacijo in nas spominja na našo minljivost. Zrak v svojem bistvu razgrajuje materiale na njihove najbolj osnovne oblike, kar povzroča plesen, rjo, razkroj in metamorfozo, in nas opominja, da nič ne ostane statično.

Sanjala sem o ptici, ki je s svojim ogromnim telesom zakrivala nebo, s svojimi krili je prebujala nevihte in pometala stran delce prahu, pepela in smeti. Orjaška ptica je očistila prostor in prepričala Eter, da se vrne v svoje trdne temelje, namignila mu je, naj se za podporo nasloni na boginjo Neba in skupaj sta šepetala Kaosu in ga pomirila. Velika ptica nam ni dala druge izbire, kot da se prilagodimo. Letela je nad nami, sadila drobna semena v skrite kotičke in nagovorila Zemljo, da k sebi spet povabi gozdove. Bilo je drugače, ne več tako kot prej, v novi fazi razkroja in preobrazbe so bogovi stali enakopravni, z ramo ob rami. Smrtniki smo rasli v zrak, nežno, ker če kdaj, je čas za sanje zdaj.

DISKURZIVNI PROGRAM

Pridružite se predavanjem, ki raziskujejo temo ZRAKA z različnih perspektiv.

Več: https://layer.si/bien/kr/zrak/

ŽIRIJA

Severija Inčirauskaitė-Kriaunevičienė (LT) je vodja Katedre za tekstilno umetnost in oblikovanje na Akademiji za umetnost v Vilni (VAA). Kot izredna profesorica se od leta 2016 posveča prenašanju svojih ustvarjalnih izkušenj na študente na VAA, pa tudi na številnih drugih izobraževalnih ustanovah v EU, Združenem kraljestvu in širše. Deluje kot kustosinja in urednica publikacij ter je priznana kot ena najpomembnejših umetnic sodobne litovske tekstilne scene.

Jana Mršnik (SI) je docentka na Fakulteti za dizajn in asistentka na Oddelku za oblikovanje tekstilij in oblačil na Naravoslovnotehniški fakulteti (Univerza v Ljubljani). Poleg tega deluje kot samostojna oblikovalka, osredotočena na tekstilno-produktno oblikovanje in tekstilno umetnost. Tekom let je prejela tako nacionalne kot mednarodne nagrade, leta 2020 pa so trije njeni izdelki prejeli Znak odličnosti Made in Slovenia Centra za kreativnost.

Lovro Ivančić (HR) je tekstilni umetnik, raziskovalec in kurator. Ima magistrski naziv iz tekstilnega in modnega oblikovanja z Naravoslovnotehniške fakultete Univerze v Ljubljani, nadalje pa se je izpopolnjeval tudi na Akademiji za oblikovanje v Eindhovnu na Nizozemskem. Poleg umetniške prakse deluje kot kostumograf, stilist in scenograf v gledališču. Njegovo trenutno delo se osredotoča na raziskovanje tekstila v kontekstu sodobne vizualne umetnosti.

ORGANIZACIJA

Organizator bienala je Zavod Carnica iz Kranja, soorganizatorji pa Društvo Aktivat, Naravoslovnotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani in Fakulteta za dizajn, samostojni visokošolski zavod. Projekt sofinancirajo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, javni zavod GO! 2025 - Evropska prestolnica kulture, Nova Gorica, in Mestna občina Kranj.