Doroteja Dolinšek

Chroma Cosmos

torek, 13. 12. 2016
Galerija Layerjeve hiše

V sredo, 21. decembra, ob 18. uri, na najdaljšo noč v sklopu razstave gostimo Miho Turšiča, ki bo predaval o kulturalizaciji vesolja na predavanju z naslovom Supre::organizem.

Že od nekdaj je videl človek v dejstvu, da je priklenjen na Zemljo in v nezmožnosti, da se osvobodi skrivnostnih spon teže, izraz svoje zemeljske šibkosti in nezadostnosti. Pojem nadčutnega ni zaman vselej povezan z mislijo na breztežnost, na moč, s katero bi se 'povzdignil v nebo'."

-Herman Potočnik Noordung (Probem vožnje po vesolju, 1929)

Pri razstavnem projektu Doroteje Dolinšek z naslovom Chroma Cosmos gre za likovno raziskovanje vesolja in avtoričin prispevek h kulturalizaciji vesolja.

Pred nastankom projekta Chroma Cosmos slikarka vesolje dojema in ga slika tako, kot to prikazujejo podobe, ki jih zajemajo teleskopi. Ko se je dotakne informacija, da so te podobe varljive, saj nam je 95 % podatkov o izgledu vesolja neznanih, se odloči, da bo svoj slikarski izraz posvetila nam neznani temni energiji in temni materiji. S tem razumevanjem uganko zaobjame z dialogom dveh področij: barve in geometrije.

Slikarka aktivno raziskuje likovno teorijo o barvah, njihovo skladnost, lestvice, pigment, prijeme nanašanja. Njen cilj je doseči najvišji možni potencial barv, zato znanje o barvah in barvnem krogu utemeljuje skozi barvno teorijo utemeljitelja barvnega kroga Johannesa Ittena. Barve izpodrivajo in zapolnjujejo nič, prisotne so povsod, kjer dojemamo dogajanje, kar je tudi temeljna zakonitost slikarskega platna. Kjer so prisotne barve, tam se zagotovo nahaja energija. Barve učinkujejo in dobijo smisel v povezavi z drugimi barvami, zato v projektu nastopajo primarne barve in njihove komplementare ter vibracije in kontraste med njimi.

Doroteja Dolinšek je v svojem umetniškem snovanju izrazito konstruktivistična. Svoje razumevanje barv povezuje z geometrijo ter njeno logiko in razmišljanjem, svojo umetnost pa podpira z močnimi strukturami znanja in utemeljenega razumevanja. Barve se zato na slikarkem platnu prikazujejo v geometrijskem redu intuitivno določenih značilnosti vesoljskega prostora.

Več kot je barve, več je življenja. Več kot je geometrije, več je razumevanja. V srčiki te kombinacije je avtorica našla svojo interpretacijo vesolja, ki jo lahko zaobjame z razumevanjem in s slutnjo o prisotnosti nezemeljskega.

Umetnico Dorotejo Dolinšek vesolje fanscinira in vznemirja. Kulturalizacijo vesolja dojema kot naslednji smiselni korak naprej od konstruktivizma. Svoje umetniško snovanje naslanja na dejstvo, da je v Sloveniji prisotna izjemno bogata kultura raziskovanja vesoljske umetnosti in konstruktivizma. Tu je seveda Srečko Kosovel, vodilni, če ne edini, evropski konstruktivist. Dalje, Herman Potočnik Noorung v svoji edini knjigi Problem vožnje po vesolju kot prvi govori o vesoljski arhitekturi in je eden izmed prvih, ki piše o potovanju v vesolje. Tržaški konstruktivistični ambient je instalacija, ki so jo zasnovali Avgust Černigoj, Eduard Stepančič, Giorgio Carmelich in Ivan Lah. Ambient je preskok iz slikarskega platna v levitacijo, ponovno prvi takšne narave. To je tudi prvič, ko lahko znotraj likovnih okvirov govorimo o umetniških delih, ki jim danes pravimo "instalacija". Dragan Živadinov, Miha Turšič in Dunja Zupančič so Potočnikovo knjigo in Tržaški konstruktivistični ambient označili za dve svoji glavni referenci in razvojno umetnost ter konstruktivizem nadgradili s konceptom kulturalizacije vesolja.

Iz tu izvira avtoričina motivacija za snovanje vesoljske umetnosti ter negovanje in nadgrajevanje te fascinantne tradicije, ki jo premalokrat poudarjamo.

Doroteja Dolinšek (1994), slikarka mlajše generacije, je po končani Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo Ljubljana šolanje nadaljevala na Akademiji za lepe umetnosti v Benetkah. Dodatno se je izobraževala v likovni šoli VISIONart pod mentorstvom Blaža Vehovarja, člana skupine Cyp2c9. Na beneški akademiji poleg slikarstva obiskuje tudi atelje decorazione, kjer se posveča multimedijskim projektom. Ker se ji proces ustvarjanja ne zdi nič manj pomemben od končega izdelka, za vsak slikarski projekt razišče barvne in kompozicijske študije, saj ji je izobraževanje v veliko veselje. Umetnica svoje umetniške procese in svoj umetniški jezik vidi znotraj gibanja za kulturalizacijo vesolja, kar želi v prihodnosti nadgrajevati. Živi med Benetkami in Preddvorom.

prijava na layer obvestila

prijava na medijska obvestila